+420 777 077 930

Železobeton slaví 150 let od svého vzniku!

V roce 1867 si 16. července nechal francouzský zahradník Joseph Monier patentovat železobeton. Začalo to nezdařilým pokusem vyrobit betonové květináče... Nyní je tomu již 150 let!

Joseph Monier

Image 3

Květináče tehdy popraskaly mrazem. Při jejich další výrobě použil Monier i drátěného pletiva. Výsledkem byly armované betonové květináče a nádrže pro zahradnické účely. Nyní, o 150 let později, se armované betonové základy a stavby staly neodmyslitelnou součástí našich životů.

Monierovi se podařilo zkombinovat vlastnosti betonu s vlastnostmi železa.  Důvodem vkládání výztuže byla vysoká pevnost betonu v tlaku a velmi malá pevnost v tahu. Naproti tomu výztuž má v tahu únosnost vysokou. Nevýhodou oceli je zase vysoká cena.

Francouzské kasíno Biarritz postavené v roce 1891

Image 4

První budovou ze železobetonových prefabrikátů bylo kasino ve francouzském letovisku Biarritz postavené v roce 1891. V roce 1901 vznikl první železobetonový most vedoucí přes řeku Inn. O rok později byla ze železobetonu vystavěna první výšková budouva v Cincinnati ve Spojených státech.

Uznávaná stavitelská technologie

Monier zemřel 10. března 1906, ale ještě před smrtí prodal svůj patent za hranice Francie. Železobeton se tak stal světově uznávanou stavební technologií ještě za jeho života. Dnes se bez železobetonu neobejdeme.

zdroj a foto: Wikipedia, Archiweb

Železobeton dnes

Existuje více způsobů, jak spočítat množství a tloušťku výztuže, aby železobetonová část vydržela namáhání. Základní pravidlo říká, že je nutné výztuž uložit do betonu tak, aby byla min. 5 cm pod povrchem betonu. Díky chemické reakci mezi betonem a železem je velmi dobře zabráněno korozi, která je důležitým faktorem určujícím trvanlivost železobetonu. Další pravidlo říká, že pokud se nastavují ocelové výztužné dráty, měly by se překrývat min. o šestinásobek průměru.

Image 1

V případě zatížení betonových dílců se do betonu vkládají prostorové sítě. Ty musí být jinak uspořádány u vodorovných nosníků a jinak např. u svislých pilířů mostů. Pravidla jsou zde mnohem složitější a výpočet železobetonové konstrukce musí být svěřen stavebnímu inženýrovi nebo statikovi, který by měl rovněž dohlížet na jejich výrobu.

Železobeton měl kromě civilního použití v minulosti velký význam také v armádě, vyráběly se z něho kryty. Dnes však existují speciální výbušné pumy, které dokážou prorazit kryty o tloušťce až 60 metrů.

Image 2
  • Související články
  • Související produkty
26,00 Kč s DPH
Skladem
Přidat do košíku
49,50 Kč s DPH
Skladem
Přidat do košíku
17,00 Kč s DPH
Skladem
Přidat do košíku